Email instellingen op de nieuwe server

We zijn overgestapt op nieuwe servers voor email (20 december 2016)

Je moet daarom een aantal instellingen aanpassen:

  1. De servernaam verandert in mx.tuxic.nl
  2. Je moet voortaan in plaats van alleen de username je volledige email adres invullen bij het inloggen.
  3. Het password blijft voor de meeste gebruikers hetzelfde. Werkt je password niet (test op de webmail) vraag dan aan jouw domeinbeheerder om een nieuw password (dus niet aan Tuxic).

Controleer vóór je de instellingen van je eigen mailprogramma wijzigt, of je via de webmail op de nieuwe webmail-server kan inloggen.

Zie je de mail in de INBOX wel, maar je folders niet? Dan moet je in de webmail wel onder Settings -> Folders op je mailboxen "subscriben".

Thunderbird aanpassen voor de nieuwe mail server:

  • Edit -> Account Settings -> Server Settings -> Server Name: mx.tuxic.nl
  • Edit -> Account Settings -> Server Settings -> User Name: user@jouwdomein.nl
  • Edit -> Account Settings -> Outgoing Server (SMTP) -> Edit -> Server Name: mx.tuxic.nl
  • Edit -> Account Settings -> Outgoing Server (SMTP) -> Edit -> User Name: user@jouwdomein.nl

Helaas blijkt Thunderbird in veel gevallen de email als "van een nieuwe server" te beschouwen. Alle mail wordt dan opnieuw gedownload. Ook is het in dat geval nodig je folder-instellingen aan te passen, omdat de zogenaamd nieuwe folders anders niet worden weergegeven.

Webmail is beschikbaar op: https://mx.tuxic.nl/webmail

Als je liever de vertrouwde webmail blijft gebruiken kan dat ook: https:mx.tuxic.nl/squirrelmail

Ook bij de webmail moet je voortaan inloggen met user@domein.nl (dus niet meer alleen met de username).

Voor domein-eigenaren/beheerders: Het admin-interface vind je tegenwoordig op https://manage.tuxic.nl/

Oude email: Alle oude email is overgezet naar de nieuwe server. Als je email niet kan vinden, controleer dan goed of je wel op alle folders van je mailbox geabonneerd bent (vaak moet je dat in je mailprogramma handmatig aanzetten). Denk je dat er echt iets kwijt is, stuur dan een mail naar info@tuxic.nl

Email op je telefoon:

Elke app heeft z'n eigen rariteiten, soms is het lastig om van een bestaand account uit te vinden hoe je de server-instellingen wijzigt. In ieder geval moet je zoeken naar zowel de IMAP (ontvangen) als SMTP (verzenden) server.

Voor K9 mail:

Voor ontvangen: onder Instellingen -> Account Instellingen -> Synchroniseren van mappen -> Inkomende server (daar de imap server veranderen in mx.tuxic.nl en de gebruikersnaam aanvullen met @domain)

Voor verzenden: onder Instellingen -> Account Instellingen -> Schrijven berichten -> Uitgaande server (daar smtp server veranderen in mx.tuxic.nl en gebruikersnaam aanvullen met @domain.